Vai al contenuto principale

Seguici su

Location: https://psicologialavoro.campusnet.unito.it/robots.html
Location: https://psicologialavoro.campusnet.unito.it/robots.html
Coronavirus: aggiornamenti per la comunità universitaria / Coronavirus: updates for UniTo Community
Location: https://psicologialavoro.campusnet.unito.it/robots.html

Cos'è il lettorato?

Il lettorato è un'attività formativa prevista dal Dipartimento, rivolta agli studenti immatricolati al corso di laurea triennale. Il lettorato è previsto nel caso in cui sia necessario integrare la conoscenza della Lingua Inglese per poter accedere all'insegnamento di "Lingua Inglese" previsto dal piano di studi.

E' previsto un test di verifica per la Lingua Inglese per il corso di laurea triennale.
Il test si svolgerà l'11 settembre dopo il test di ammissione.
Il test è obbligatorio per tutti coloro che sostengono il test di ammissione. Gli elenchi dei partecipanti alle prove saranno pubblicati sul sito di Psicologia.

Il test è volto a individuare il livello di conoscenza della Lingua Inglese. In base al risultato della prova lo studente accede a differenti livelli di formazione, secondo il seguente schema:

  1. Beginners - Lettorato con obbligo di frequenza-I livello
    Corso annuale: Programma prettamente linguistico e grammaticale a livello Beginners-Elementary. Test in itinere. L'anno successivo gli studenti dovranno frequentare il lettorato Pre-Intermediate
  2. Pre-Intermediate - Lettorato con obbligo di frequenza-II livello 
    Corso annuale. Programma prettamente linguistico e grammaticale a livello Pre-Intermediate. Test in itinere. L'anno successivo gli studenti dovranno frequentare il corso di Lingua inglese
  3. Corso di Lingua Inglese senza obbligo di frequenza-III livello
    Per i programmi, le modalità d'esame e i crediti formativi attribuiti consultare le pagine relative ai Corsi di studio triennali e i programmi dei corsi

 Agli studenti inseriti nei gruppi di I e II livello si assegnerà un debito formativo pari a :
- meno 12 crediti per chi parte dal I livello (diventerà meno 6 passando al II livello e si azzererà accedendo al corso di inglese)
- meno 6 crediti per chi parte dal II livello (il debito si azzererà accedendo al corso di Inglese)
Con l'azzeramento dei debiti (superamento dei test durante i lettorati) si accede al corso di "Lingua Inglese" e con il superamento dell'esame si otterranno i crediti formativi. 


Gli studenti in possesso di diplomi quali First certificate, CAE, TOEFL, Proficiency devono comunque sostenere il placement test.

First Level 
OUROUSSOFF Tatiana

Programmi confermati dalla docente in data 28/08/2012

Text: A Step Ahead, Tatiana Ouroussoff

GRAMMAR and additional grammar:
Alphabet
Pronunciation drills with particular attention to:
-vowels
-th
-w vs v
- short 'i' and long 'ee'

Tenses: Present simple, present continuous, simple past (including irregular verbs)
Particular attention to changing affirmations to negations and interrogative forms
Auxillary verbs: to be, to have, to do
First model verb: CAN/CANNOT
Articles: a(n), the
Comparatives and superlatives
Use of much, many, a lot of, little, few
Some, any, no

Prepositions of place, adverbs of frequency

Biographical information, greetings
vocabulary:
-numbers
-months, days of week, dates
- colors
- relatives
-various objects
- the house/home
- verbs (skills, irregular past tenses, etc.)

Gli studenti devono raggiungere un livello d'inglese in cui sono capace a costruire ed applicare frasi con la grammatica del corso (scritto ed orale).

Test 1: January, written test: transforming affirmations to negations and interrogative forms; vocabulary: numbers, colors, days, months and basic objects, biographical information.

Oral presentation 1: February, "Diciamo che….." An oral presentation (prepared) about an imaginary house. What rooms are there, what is found in each room, etc., paying particular attention to prepositions of place , vocabulary and articles.

Test 2: February/beginning of March, Plan of house to fill in with names of rooms, objects in house, paying particular attention to prepositions of place, articles and vocabulary

Oral presentation 2: March/April, "My typical day and a presentation of myself (prepared)"

Final Test: May Written test, focusing on grammar tenses:

Present simple, present continuous and simple past (could be a passage to fill in with the correct form of the verb given)
Present continuous: Tell me what the people are doing in each picture
Questions and answers (mostly simple past); questions in simple past tense to answer with complete sentences with verb given. Es. "What did the thief steal? (painting)"…. The thief stole a painting.

The oral presentations are done in class in front of the rest of the students , giving the students the possibility to prepare an oral presentation, giving them practice in speaking and answering simple questions on what they have prepared (the questions could come from the teacher as well as from other students).

LEVEL 2 Lettorato
Docente: OUROUSSOFF Tatiana

Text: A Step Ahead, Tatiana Ouroussoff
Various articles, different levels (work on together for pronunciation, vocabulary and grammar, to be followed up by discussion)

Test 1: Modal verbs
Conoscenza ottima dei verbi modali: can, must, will, could, should, would;
Essere in grado di tradurre delle frasi semplici dal italiano in inglese, usando I verbi modali

Test 2: Prepositions
Preposizione 
Frasi fate
Gli studenti devono essere in grado di tradurre le frasi dati dal italiano in inglese

Oral presentation: to be decided
Compare your city to another city, "an actor/actress with a problem",

GRAMMAR:
6 main verb tenses: Present simple, present continuous, past simple, past continuous, present perfect simple, present perfect continuous:
-form and use and application in passages
concept of 'to get'
-ing vs infinitive Formula
futures: "will", "going to", present continuous for future use
passives (simple forms)

 - approfondimento dei vocaboli ed uso di grammtica.

FINAL TEST (May, at end of course):

Approximate outline of final test:

Concentrated on 6 verb tenses: present simple, present continuous, past simple, past continuous, present perfect simple and present perfect continuous:

A passage with verbs given to be applied in the correct tense and form.

There could also be a passage/multiple choice section, dealing with futures, gerund and infinite form and basic vocabulary;

A passage with missing prepositions to add. (or other varieties of 'use of prepositions)

Passage with passive forms to be applied and to chose between active and passive forms.

Reading comprehension could also be an option on the final test, especially if the oral report was scarce.

At second level, students will be encouraged to speak as much as possible in class and have the option of handing in written material (all optional) to be corrected as an indication of improvement. 

Comunicato per gli studenti lavoratori che non possono frequentare i lettorati

Gli studenti lavoratori dipendenti che sono impossibilitati a frequentare il lettorato di Lingua Inglese , possono avvalersi della modalità di studio in auto apprendimento. Per avvalersi di questa modalità lo studente deve inviare per posta ordinaria il modulo predisposto debitamente compilato e firmato al responsabile del Coordinamento di Lingua Inglese (scarica il modulo) allegando la certificazione del Datore di Lavoro.

Ultimo aggiornamento: 21/09/2018 23:30

Location: https://www.psicologialavoro.unito.it/robots.html
Non cliccare qui!